Undantag

Vår huvudtjänst.
Post Reply
Y62se
Posts: 3
Joined: Wed 28 September 2022, 10:37

Undantag

Post by Y62se »

Hej
Använder wireguard och är kund i Banhof. Kan man lägga in undantag i wireguard för en speciell sida?
ingemicrosoft
Posts: 2
Joined: Wed 9 August 2023, 17:12

Re: Undantag

Post by ingemicrosoft »

Svaret på frågan är Ja!

men,

Kan man göra det enkelt och säkert från en amatörs perspektiv? Troligtvis inte då Integrity bara erbjuder VPN tjänsten, dom har ingen egen tillverkad app som tillåter enkla specialanpassningar samt inte heller några särskilt djuptgående och lärorika guider. Självaste WireGuard appen är kraftfull och kan göra det mesta via skriftliga kommandon, vill du ha en "grafisk och enkel app-lösning med simpla knapp tryckningar så är du fel ute"
https://www.wireguard.com/quickstart/
https://www.wireguard.com/netns/

Routing/Policy-based routing/IP-rules eller vad man nu vill kalla det är det du vill lära dig mer om, mm.
Förmodligen är det mest praktiskt är att fixa detta via en routers brandvägg (kolla PfSense då det finns dokumentation om det här på forumet) eller via en android telefon om lösningen behövs på resande fot.
Var ett tag sedan jag satte upp mina egna regler men jag minns att det oftast blev krångligt med streaming tjänster då det aldrig var så enkelt som att bara ange en domän och lägga in ett undantag för dem.

Antingen lär du dig hur det funkar eller så betalar du någon som du litar på att utföra arbetet åt dej dig, jag skulle inte prova att göra det själv utan grundläggande kunskaper.

Betala någon kunnig person som du har tillit till att göra detta, är det inte så viktigt, kolla youtube och gör lika som dem och hoppas på det bästa.


Kanske finns någon händig app i webbläsaren som förenklar detta, varje flik som sin egen container med sin egen regel,kan vara värt att söka på!
Ett annat alternativ är att ha två enheter, tillåt enhet 1 anslutning till wireguard, avvisa enhet två anslutning till wireguard, regler via macadresser, enkelt och lätt att verifiera om det funkar och svårt att göra misstag.
Y62se
Posts: 3
Joined: Wed 28 September 2022, 10:37

Re: Undantag

Post by Y62se »

Tack för svar, har definitivt inte kunskapen att fixa det själv och så noga var det inte.
Post Reply