Hastighet varierar högst påtagligt

Vår huvudtjänst.
dword

Hastighet varierar högst påtagligt

Inlägg av dword » tor 19 september 2019, 11:57

Vilket har diskuterats i en tidigare tråd.

Om man ligger på, säg, 98/50 Mbps utan VPN, kunde man inledningsvis se, säg, runt 90/45 (eller av någon anledning 90/70, d.v.s. högre uppströms).

Numera varierar det som sagt väldigt ofta. Svarstiden går ofta från runt 3 ms till 20-35 ms (eller mer), hastigheten blir då ofta ett av två alternativ 0,5-3 Mbps alt. runt 60/70 Mbps med något lägre svarstid.

Man vet inte vad man "får" när man startar datorn, eller återgår från viloläge, eller när anslutningen av annan anledning förnyats. Det är ett lotteri. Man ska inte behöva testa anslutningen innan man bestämmer sig för att använda den. Har man råkat få en tung bilaga i e-posten, ska inte en plötsligt långsam anslutning ställa till det.

Operatören talar, som operatörer plägar göra, om att testa utan router, brandvägg och AV, som om det skulle göra någon skillnad, och att kontrollera paketförluster. Visst, känner till att brandväggar och AV kan ställa till det (och vill även minnas att någon testsida (som speedtest) rapporterade att någon säkerhetsprogramvara (AV) även kunde orsaka att för hög hastighet rapporterades). Sådant hör till undantagen.

VPN
19 september 2019, 11:05 – Stockholm STHIX
2.84 Mbit/s 78.14 Mbit/s 22.22 ms

Utan VPN
19 september 2019, 11:09 – Stockholm STHIX
97.66 Mbit/s 64.21 Mbit/s 3.24 ms

VPN
19 september 2019, 11:11 – Stockholm STHIX
13.34 Mbit/s 84.04 Mbit/s 22.37 ms

Känns svårt att motivera att betala för något som varierar så pass i kvalitet.

dword

Re: Hastighet varierar högst påtagligt

Inlägg av dword » fre 20 september 2019, 20:24

Ja här var det då inte mycket aktivitet. Har förvisso noterat det sedan länge innan mitt inlägg ovan. (Med undantag för att efter veckor av stillhet någon registrerade och valde att kommentera i tre trådar inom en halvtimme efter att min tråd skapades, så det kan bli.)

Vad beror den mycket stora variationen på? Nedanstående exempel är bra mycket sämre än det som nämndes initialt i en annan tråd som jag nämnde ovan, och då sades problemen bero på brister i lastbalansering.
Bilagor
190920.PNG
190920.PNG (14.44 KiB) Visad 294 gånger

Kiske

Re: Hastighet varierar högst påtagligt

Inlägg av Kiske » sön 22 september 2019, 18:37

Jag har samma problem med min 100/100-lina. DL-hastigheten varierar kraftigt och då har jag en 4GHz quadcore-server som sköter VPNet utan att svettas det minsta.
Det enda som går "fort" är torrents där jag kommer upp i 70mbit/s, vilket jag gissar beror på att det är multipla parallella överföringar. På enkeltrådiga överföringar maxar jag ut runt 20mbit/s. Detta gör det helt oanvändbart för mig. Tidigare har det fungerat helt perfekt.

En fråga, Vilken ISP har du? Jag har Telenor och jag har börjat misstänka att de throttlar VPN för när jag precis startar upp får jag oftast 100mbit/s några ögonblick innan det dyker som en sten.

Skriv svar