Gluetun providers

Vår huvudtjänst.
Post Reply
Ashsedai
Posts: 1
Joined: Mon 29 January 2024, 11:31

Gluetun providers

Post by Ashsedai »

Hej

Jag har ersatt min nas med ett eget bygge av Truenas scale. I detta har jag även en önskan om att lägga till VPN och det som verkar vara gällande idag är Gluetun och variabler för wireguardtyp av vpn men som custom config.
Det finns möjligheten att lägga till färdiga / semifärdiga providers till Gluetun, det kanske inte vore helt omöjligt att lösa.
Alternativt går det att ha en tråd här på forumet med lite av dessa config värden för de tillfällen då nerladdade filen inte räcker hela vägen ?


Det kan mycket väl vara så att jag har för dålig kunskap och att all relevant information redan finns.

Vad jag kan se så är inte så mycket aktivitet på forumet och det kan både tala för att det är saker som bara fungerar för de allra flest. Jag kan aldrig göra saker den enkla vägen och brukar oftast börja från överkursnivå och sen jaga grunderna när jag är för okunnig att ta mig vidare. Detta har dock blivit en utmaning åt mig själv. Det enkla hade varit att köpa tjänsten av en annan operatör också bara för att testa om det fungerar, men det känns som att ge upp och jag tänkte inte ge upp riktigt än.

- VPN_SERVICE_PROVIDER=custom
- VPN_TYPE=wireguard
- VPN_ENDPOINT_IP=1.2.3.4 (kräven ip och inte namn för att inte läcka info vid dns uppslag.. något i den stilen)
- VPN_ENDPOINT_PORT=xxxxx
- WIREGUARD_PUBLIC_KEY=från .conf
- WIREGUARD_PRIVATE_KEY=från .conf
- WIREGUARD_PRESHARED_KEY= hittar ingen info förutom att det inte alltid behövs
- WIREGUARD_ADDRESSES=x.x.x.x/xx


Två frågor

Finns det intresse att ordna med denna info?
Är jag helt tokigt ute bör ge upp?
PaparazziN
Posts: 1
Joined: Wed 31 January 2024, 17:09

Re: Gluetun providers

Post by PaparazziN »

Hej, jag sitter i samma båt och tror jag lyckats få det att fungera. Jag har testat detta genom att köra "curl https://integrity.st/iptest.php" i terminalen för containern och får 1 i respons (dvs ansluten med Integrity VPN).

Jag har i princip gjort som du skriver och för att få få VPN_ENDPOINT_IP så slog jag bara i adressen i en Website to IP lookup hemsida och tog svaret jag fick där. Jag misstänker att detta är en mindre optimal lösning då jag antar adressen kan byta IP och säkert resultera i något otäckt men det är dessvärre den bästa idén jag har, tar tacksamt emot en bättre lösning om det finns. För VPN_ENDPOINT_PORT så tog jag bara portnumret adressen slutar i.
Gällande WIREGUARD_PRESHARED_KEY så struntade jag i det.

Jag hade också uppskattat inbyggt stöd för Integrity i Gluetun men förstår om det kanske kan vara svårt att lösa. En "officiell" guide/rekommendation för att få det att lira med Gluetun hade kanske varit lite mindre i scope och väldigt uppskattat det med.
jack
Posts: 2
Joined: Wed 31 January 2024, 23:23

Re: Gluetun providers

Post by jack »

Ashsedai wrote: Mon 29 January 2024, 16:28

Code: Select all

      - VPN_SERVICE_PROVIDER=custom
      - VPN_TYPE=wireguard
      - VPN_ENDPOINT_IP=1.2.3.4 (kräven ip och inte namn för att inte läcka info vid dns uppslag.. något i den stilen)
      - VPN_ENDPOINT_PORT=xxxxx
      - WIREGUARD_PUBLIC_KEY=från .conf
      - WIREGUARD_PRIVATE_KEY=från .conf
      - WIREGUARD_PRESHARED_KEY= hittar ingen info förutom att det inte alltid behövs
      - WIREGUARD_ADDRESSES=x.x.x.x/xx
Är dessa från en .yaml/.toml config-fil? Om det är en vanlig conf-fil som läses in tycker jag man borde kunna använda vanlig "command substitution", med antingen host eller getent-kommandona, och lägga in i variabeln VPN_ENDPOINT_IP

host
VPN_ENDPOINT_IP=`host wireguard.5july.net|awk '/has address/ {print $4}'|head -n 1`
getent
VPN_ENDPOINT_IP=`getent ahostsv4 wireguard.5july.net|awk '{print $1}'|head -n 1`

För att testa respektive kommando kör man enklast en vanlig "echo" på kommandot, t.ex:

Code: Select all

echo "VPN_ENDPOINT_IP=`host wireguard.5july.net|awk '/has address/ {print $4}'|head -n 1`"
VPN_ENDPOINT_PORT är det som står i den Wireguard config-fil du laddar ner från Integrity, under sektionen [Peer] i nyckeln Endpoint (siffrorna efter kolon)

WIREGUARD_PRESHARED_KEY används inte av Integrity.

WIREGUARD_ADDRESSES är din tilldelade privata IP, den finner du under sektionen [Interface] i nyckeln Address. Den innehåller både en IPv4 och IPV6-adress.
Post Reply