FRÅGA: Automatisk TCP IP adress ?

Vår huvudtjänst.
Post Reply
Hermes
Posts: 2
Joined: Mon 31 July 2023, 09:37

FRÅGA: Automatisk TCP IP adress ?

Post by Hermes »

Halloj vänner,

När jag kör TCPviewer och kikar ingående/utgående TCP [ESTABLISHED] så är det någon lustig bahnhof-adress som återkommer frekvent.
Den ser ut såhär: h-79-xxx-xx-xx.NA.cust.bahnhof.se
tillhör DNS auto-ns.bahnhof.net <--- som förekommit i någon NSA-server-läcka?
Notera att det är en REMOTE adress som min dator connectar mot.

Inget konstigt i sig i.o.m att jag är bahnhof kund. Det är mer "beteendet" som är konstigt. Varje gång jag:
1. Startar min webbläsare, även med blank sida, så connectar den till denna adress.
2. Startar en nedladdning i webbläsaren
3. Startar någon exe-fil som connectar mot internet. (T.ex spelklienter)

Det konstiga är att om jag stänger (CLOSE) till adressen så påverkas inte programmet i sig. Både webbläsare o spel funkar fint utan adressen.
Så vad fyller den för syfte?
och varför startas den hela tiden automatiskt när jag använder program som i sin tur använder internet?

Adressen har till synes ingenting att göra med min egen dator då min Integrity VPN ser helt annorlunda ut.
Och om jag stänger adressen så fortsätter alla program att fungera utan problem.
abderoid
Posts: 54
Joined: Wed 15 February 2017, 19:28

Re: FRÅGA: Automatisk TCP IP adress ?

Post by abderoid »

Hej, Integrity-tjänsten använder en del adresser i den serien (79.136.xx.xx). Gäller det här en openvpn eller wireguard-anslutning? Kan du se exakt vilken adress och tcp-port anslutningen gäller?

Du kan även maila oss på info@5july.org om du av någon anledning inte vill skriva detaljer här..
Hermes
Posts: 2
Joined: Mon 31 July 2023, 09:37

Re: FRÅGA: Automatisk TCP IP adress ?

Post by Hermes »

abderoid wrote: Sat 12 August 2023, 14:08 Hej, Integrity-tjänsten använder en del adresser i den serien (79.136.xx.xx). Gäller det här en openvpn eller wireguard-anslutning? Kan du se exakt vilken adress och tcp-port anslutningen gäller?

Du kan även maila oss på info@5july.org om du av någon anledning inte vill skriva detaljer här..
Hej!

Jag använder Integrity VPN via Wireguard.
Det är olika adresser i serien som du nämner (79.136.xx.xx). Tcp-Port anger tcpviewer som "HTTP".

Det jag undrar över är själva beteendet från min dator.
Varför öppnar den automatiska anslutningar mot dessa adresser såfort jag försöker nå internet via webbläsare eller spel?

Om det är att min trafik routas igenom Integrity VPN vilket den skall göras, varför visas isåfall inte alla anslutningar mot samma serie?
Alla andra anslutningar går enligt tcpviewer från local (10.0.x.x) -> remote (random ip-adresser datorn når).

t.ex. när jag öppnar steam.exe så skapas flertalet anslutningar, men bara 1-2 st till 79.136.xx.xx
Om det är min VPN, borde inte _alla_ anslutningar gå till dessa adresser?
Post Reply