Hastighet varierar högst påtagligt

Vår huvudtjänst.
dword
Posts: 8
Joined: Thu 19 September 2019, 11:49

Re: Hastighet varierar högst påtagligt

Post by dword »

Kopplade nyss ned anslutning, som hade varit hyfsad 60-64 Mbps ned, 70-80 Mbps upp, ca 3+ ms, i ett par dagar. Gjorde några korta test, för att sedan återansluta.

(Då uppströms konsekvent har varit sämre utan VPN, trots att det nu ska vara 100 Mbps nominellt, kollade jag för ett antal dagar sedan inställningar för QoS-konfiguration (i routern), det var avstängt, som väntat, men fann WMM, Wi-Fi multimedia, aktiverat; stängde av även det i allmän regndans, och uppströms tycktes gå från 50-55 Mbps utan VPN till 60-63 Mbps. Utan router blir det väl 80 Mbps upp. Alla test görs förstås trådanlsutet.)

Anslöt så åter till OpenVPN och gjorde test runt 18:15-18:30:
20200105_åter_VPN.PNG
20200105_åter_VPN.PNG (13.75 KiB) Viewed 5098 times
itsme
Posts: 1
Joined: Sat 11 January 2020, 08:16

Re: Hastighet varierar högst påtagligt

Post by itsme »

Jag skaffade precis integrity vpn för att testa om jag ska gå över till tjänsten, men jag måste säga att hastigheten över OpenVPN verkar riktigt låg, runt 10Mbit/s, ofta under. Kom upp i 30Mbit/s en gång på bredbandskollen. Med Integrity Wireguard får jag ca 200Mbit/s, men i vissa lägen behöver jag använda OpenVPN och inte Wireguard.
Jag ska ge det lite mer tid, men jag testar jag med ex Mullvad direkt efter Integrity får jag i alla fall runt 100Mbit/s med deras OpenVPN. Känns lite oroväckande att man får så pass låga hastigheter med OpenVPN lösningen här?
Testet gjort på Mac med Viscosity.
Post Reply