VPN från andra länder *löst*

Vår huvudtjänst.
standard69
Posts: 6
Joined: Wed 4 April 2018, 10:39

VPN från andra länder *löst*

Post by standard69 »

Hej,

Har ni några planer på att erbjuda möjligheten att byta ursprungsland?
USA tillför ju en hel del på streamtjänster som Netflix.
:)
Last edited by standard69 on Wed 7 October 2020, 21:07, edited 1 time in total.
Payerl
Posts: 44
Joined: Wed 8 February 2017, 07:16

Re: VPN från andra länder

Post by Payerl »

Nu är jag inte anställd så vet självfallet inget kring deras framtida planer men jag skulle tro att de inte har de planerna.. Känns som att de driver en anonymiseringstjänst enbart och dessutom en svensk sådan.. För deras del hade det betytt en stor satsning att skapa funktionen du ber om då de både måste lösa det tekniskt med sina servrar men även också använda en helt ny klient då den de har nu inte stödjer den funktionen (vad jag vet).
Det kanske var ett exempel men Netflix (och många andra liknande tjänster) blockerar VPN-nätverk för att förhindra just otillåten streaming så jag skulle inte räkna med att det skulle gå att använda VPN:et till det oavsett..
chris
Posts: 15
Joined: Mon 23 January 2017, 12:12

Re: VPN från andra länder

Post by chris »

Det finns funderingar på andra länder. Men fokus just nu är att se till att den Svenska tjänsten rullar på så bra det går.

Just USA är extra krågligt då det finns juridiska problem med att köra en öppen VPN tjänst där.
Partycannon
Posts: 1
Joined: Fri 12 October 2018, 10:51

Re: VPN från andra länder

Post by Partycannon »

Hur går det med denna punkt i ert arbete?
standard69
Posts: 6
Joined: Wed 4 April 2018, 10:39

Re: VPN från andra länder

Post by standard69 »

Partycannon wrote: Fri 12 October 2018, 10:51 Hur går det med denna punkt i ert arbete?
Yes, nu har det gått lite tid. Hur går det med arbetet i dessa geo-blockar-tider?
Har tröttnat på netflix svenska utbud av mina gamla VHS-filmer :D
admin
Site Admin
Posts: 50
Joined: Thu 19 January 2017, 11:22

Re: VPN från andra länder

Post by admin »

Tyvärr är detta inte prioriterat. Som sagt ovan finns idéer kring detta, men innan vi tittar närmare på det står ett antal tekniska uppgraderingar och prestandaförbättringar på listan.

Som chris antyder skulle en gateway i USA komma med vissa juridiska krav på användarna.

Dock finns funderingar på andra länder också, t ex Tyskland.

En av anledningarna till att vi inte infört gateways i andra länder är att vi i nuläget har full kontroll på vår serverpark. Integrity VPN körs på våra egna, fysiska, heldiskkrypterade servrar, dvs inga hyrda VPS:er eller andra "molnservrar" som vi inte har full kontroll över. Vi skulle vilja ha en liknande lösning i de andra länder där vi erbjuder gateways. (Alternativt berätta explicit vad som gäller säkerhetsmässigt för andra länders gateways.)

Kom gärna med förslag och funderingar på vilka länder förutom USA som skulle vara intressanta för er som användare. Även om jag förstår att det kanske främst är USA som gäller.
standard69
Posts: 6
Joined: Wed 4 April 2018, 10:39

Re: VPN från andra länder

Post by standard69 »

admin wrote: Wed 31 October 2018, 12:05 Tyvärr är detta inte prioriterat. Som sagt ovan finns idéer kring detta, men innan vi tittar närmare på det står ett antal tekniska uppgraderingar och prestandaförbättringar på listan.

Som chris antyder skulle en gateway i USA komma med vissa juridiska krav på användarna.

Dock finns funderingar på andra länder också, t ex Tyskland.

En av anledningarna till att vi inte infört gateways i andra länder är att vi i nuläget har full kontroll på vår serverpark. Integrity VPN körs på våra egna, fysiska, heldiskkrypterade servrar, dvs inga hyrda VPS:er eller andra "molnservrar" som vi inte har full kontroll över. Vi skulle vilja ha en liknande lösning i de andra länder där vi erbjuder gateways. (Alternativt berätta explicit vad som gäller säkerhetsmässigt för andra länders gateways.)

Kom gärna med förslag och funderingar på vilka länder förutom USA som skulle vara intressanta för er som användare. Även om jag förstår att det kanske främst är USA som gäller.
Hej,

Tror nog att de flesta är intresserade av USA för att slippa geoblocking och kan tänka sig att kompromissa lite på integriteten när man skall kolla på Netflix. I EU så verkar man ju lagstifta för att förbjuda det inom EU.
Förstår att anonymiteten är ledordet för er. Men för min del så hade det fungerat om ni satte upp en gateway i USA och tydligt angav att ni inte kan verifiera integriteten av den data som passerar genom där. Man får t.ex. ytterligare ett inlogg och när man använder det så går man via USA.
karlmuller
Posts: 2
Joined: Thu 19 September 2019, 12:15

Re: VPN från andra länder

Post by karlmuller »

Det kan enkelt göras med en VPN. Prova nordvpn. Det är toppen.
standard69
Posts: 6
Joined: Wed 4 April 2018, 10:39

Re: VPN från andra länder

Post by standard69 »

admin wrote: Wed 31 October 2018, 12:05 Tyvärr är detta inte prioriterat. Som sagt ovan finns idéer kring detta, men innan vi tittar närmare på det står ett antal tekniska uppgraderingar och prestandaförbättringar på listan.

Som chris antyder skulle en gateway i USA komma med vissa juridiska krav på användarna.

Dock finns funderingar på andra länder också, t ex Tyskland.

En av anledningarna till att vi inte infört gateways i andra länder är att vi i nuläget har full kontroll på vår serverpark. Integrity VPN körs på våra egna, fysiska, heldiskkrypterade servrar, dvs inga hyrda VPS:er eller andra "molnservrar" som vi inte har full kontroll över. Vi skulle vilja ha en liknande lösning i de andra länder där vi erbjuder gateways. (Alternativt berätta explicit vad som gäller säkerhetsmässigt för andra länders gateways.)

Kom gärna med förslag och funderingar på vilka länder förutom USA som skulle vara intressanta för er som användare. Även om jag förstår att det kanske främst är USA som gäller.
Utan att tjata så hade det varit trevligt med en uppdatering kring detta.
Ni har ju konkurrenter som erbjuder detta som någon redan påtalat i tråden.
Vill gärna stanna kvar hos er då personlig integritet är viktigt att stå upp för men geoblocking e riktigt störande :)
admin
Site Admin
Posts: 50
Joined: Thu 19 January 2017, 11:22

Re: VPN från andra länder

Post by admin »

Tack för er input och ert tålamod!

Senaste året har handlat om att kraftigt öka prestanda genom några större investeringar i nya servrar och rack. Det har varit mycket skruvande och fokus på att få saker att lira på bästa sätt. Dagens lansering av det nya protokollet Wireguard får ses som den stora finalen på detta bygge.

Så nu kommer vi börja titta aktivt på nya gateways. Detta är prioriterat.
Post Reply