Automatisk uppstart

Vår huvudtjänst.
Post Reply
stefabolous
Posts: 1
Joined: Tue 25 September 2018, 16:17

Automatisk uppstart

Post by stefabolous »

Tjo!

Jag har installerat Integrity VPN och undrar om någon vet om man kan ställa in autostart på programmet när man sätter igång datorn?
Eller måste man fylla i lösenord vid varje uppstart?

/S
Payerl
Posts: 44
Joined: Wed 8 February 2017, 07:16

Re: Automatisk uppstart

Post by Payerl »

1. Skapa filen login.txt i samma directory som din *.ovpn-fil ligger.
2. Skriv ditt användarnamn på första raden och ditt lösenord på andra raden.
3. I din ovpn-fil så letar du upp raden där der står "auth-user-pass" och ändrar den raden till "auth-user-pass login.txt". Om raden inte finns så skapa den.

Detta borde göra att du loggas in automatiskt!

Om OpenVPN inte startar automatiskt när datorn startas så öppna OpenVPN:s inställningar och kryssa i "Launch on Windows startup".
tomtom
Posts: 7
Joined: Fri 1 November 2019, 12:38

Re: Automatisk uppstart

Post by tomtom »

Har nu installerat OpenVPN och lyckas ansluta utan större problem. Dock lyckas jag inte få den till att logga in automatiskt vid startup.

Programmet startar som det ska men även om jag lagt till en login.txt och ändrat i ovpn-filen så loggar den inte in utan jag måste högerklicka och välja anslut.

Bäst vore ju förstås om datorn inte tilläts internetaccess förrän VPN-tunneln är redo och ansluten. Det hinns ju skickas en hel del trafik innan den är klar annars. Men åtminstone borde den kunna logga in automatiskt när väl datorn är up and running?
tomtom
Posts: 7
Joined: Fri 1 November 2019, 12:38

Re: Automatisk uppstart

Post by tomtom »

Fortfarande inte lyckats få den att logga in automatiskt. Måste login.txt sparas i något speciellt format (UTF-8 tror jag min sparades i)

Något annat som kan vara tokigt?
Markus
Posts: 85
Joined: Thu 10 January 2019, 12:17
Location: Stockholm

Re: Automatisk uppstart

Post by Markus »

Har du testat detta?
https://openvpn.net/community-resources ... m-startup/
The Windows installer will set up a Service Wrapper, but leave it turned off by default. To activate it, go to Control Panel / Administrative Tools / Services, select the OpenVPN service, right-click on properties, and set the Startup Type to Automatic. This will configure the service for automatic start on the next reboot.

When started, the OpenVPN Service Wrapper will scan the \Program Files\OpenVPN\config folder for .ovpn configuration files, starting a separate OpenVPN process on each file.
Post Reply