Ansluten router

Vår huvudtjänst.
Post Reply
stol
Posts: 2
Joined: Tue 28 February 2017, 23:43

Ansluten router

Post by stol »

Hej!

Jag hade tidigare anslutit min router till integrity VPN. När jag var inne på routern märkte jag dock att 12 enheter var anslutna till routern, varav 3 var mina. Dessa andra försvann när jag kopplade ifrån VPNen. Därför undrar jag: När man är ansluten till er vpn, kan andra kunder se ens enhet likt ett lokalt nätverk? Eller var dessa en lustig bugg i min router?

Hoppas på att få lite klarhet i vad som händer :)
Payerl
Posts: 44
Joined: Wed 8 February 2017, 07:16

Re: Ansluten router

Post by Payerl »

Ditt VPN gör inte att andra personer på vpn:ett kan se dina enheter! Min spontana gissning är att det var gamla leasningar som ännu inte time:at ut vilket gör att din router håller koll på fler ip-nummer än du har enheter anslutna. Alternativt kan någon hackat ditt nät och använder ditt nätverk utan tillåtelse (dock mindre troligt)!
abderoid
Posts: 51
Joined: Wed 15 February 2017, 19:28

Re: Ansluten router

Post by abderoid »

Det går inte att ansluta till en Integrity-användare genom vpn-anslutningen, varken utifrån Internet eller genom andra kundanslutningar. Endast från kunden initierade anslutningar släpps igenom.

De flesta routrar avser med anslutna enheter sådana som anslutit till det trådlösa nätet eller som använt DHCP på den lokala ethernetanslutningen. Du kan ofta se de s.k. MAC-adresserna på sidan för "anslutna enheter" vilket kanske kan ge ytterligare ledtrådar. Man kan bl.a. kolla upp vilken tillverkares enheter det är frågan om på sidor såsom https://macvendors.com/

Det kan också vara en bra idé att kolla vilka enheter som i vanliga fall är med på listan för att enklare kunna utesluta dessa i samband med felsökning.
stol
Posts: 2
Joined: Tue 28 February 2017, 23:43

Re: Ansluten router

Post by stol »

Tack för svar!

Jag googlade problemet igår och hittade då vissa som påstod att vissa vpner inte var konfiguerade på detta sett utan att de fungerade mer som ett hemnätverk, ville därför dubbelkolla.
Post Reply