Förändring gällande tilldelning av IP?

Vår huvudtjänst.
Post Reply
PiCkLeS
Posts: 15
Joined: Thu 1 April 2021, 21:15

Förändring gällande tilldelning av IP?

Post by PiCkLeS »

Tjena,

jag kör wireguard på en Asus router för hela LAN:et och det har fungerat bra. Plötsligt slutade det att fungera med att kontakta routern utifrån, dvs från wan-sidan (kör DDNS så den har ip:t på wan-if'n och går alltså inte via tunneln vad gäller den ingången av trafik).

Och även om jag tar ned tunneln så får jag ip/hostname som placerar mig i Eskilstuna eller Västerås eller nån annan plats - inte i närheten av var jag bor. Vilket var fallet innan.

Jag testade t o m att stänga ned tunneln i routern, aktivera (usch) WAN-åtkomst för GUI:t (https + port) men kan inte nå routern via wan..

Har det gjorts någon förändring? Kan inte för mitt liv lista ut varför jag inte kan ha åtkomst - det är som om att det finns en tunnel redan upprättad för mig utan att jag har skapat den själv - på huvudinfrastrukturen hos Bahnhof :roll:

Jaja.. Hoppas någon har något att komma med, jag skulle verkligen vilja komma åt min hemmamiljö som innan men antingen gör jag något helt galet eller så har nåt ändrats.

//N
abderoid
Posts: 51
Joined: Wed 15 February 2017, 19:28

Re: Förändring gällande tilldelning av IP?

Post by abderoid »

Kan det möjligen vara så att Bahnhof flyttat dig till CG-NAT (carrier grade NAT)? Dvs att du inte längre tilldelas en egen IP-adress av Bahnhof, utan att du delar adress med flera andra användare.
PiCkLeS
Posts: 15
Joined: Thu 1 April 2021, 21:15

Re: Förändring gällande tilldelning av IP?

Post by PiCkLeS »

Hm.. hade jag inte ens tänkt på. Kan man få återgå isåfall på något sätt :-)

Jag kan också tänka mig att betala de 50 spänn/mån det kostar för en egen fast ip också..

//N
Post Reply