pfSense 2.5.0 + Wireguard Guide

Vår huvudtjänst.
Firestorm
Posts: 11
Joined: Wed 3 March 2021, 10:39

Re: pfSense 2.5.0 + Wireguard Guide

Post by Firestorm »

Perfekt, tack, ska testa det.
Jag var också inne på ett liknade spår men fick aldrig tid att fördjupa mig i vilka start/stop commandon man skulle köra.
Turranius
Posts: 4
Joined: Sat 5 February 2022, 12:57

Re: pfSense 2.5.0 + Wireguard Guide

Post by Turranius »

Jag fick det också att funka med hjälp av guiden och pfSense 2.5.2.

Det enda som inte längre funkar.. jag hostar lite tjänster internt. Bland annat en webserver.

Jag vill minnas för en herrans massa år sen när jag började med pfSense att jag inte kunde komma åt min interna webserver på den externa adressen. Tex http://extern_IP längre. För att få det att fungera fick jag klicka i "Enable automatic outbound NAT for Reflection".
Image

Åtminstånde tror jag det var den. Då kunde jag komma åt mina interna tjänster via den externa IP adressen.

Det fungerar inte längre när jag kör via WireGuard i pfSense. Aktiverar jag (körde hosts via alias som kör via wireguard) en klient att köra via wireguard så fungerar allt förutom att komma åt interna resurser via externa IP. Inte kommit på hur jag fixar det ännu.

inte hela världen, men klart skönt om det gick att fixa.

Uppdatering: Tror jag löste det. I System / Advanced / Firewall & NAT
fick jag ändra "NAT Reflection mode for Port Forwards" från "Pure NAT" till "NAT + Proxy".
Funkar för webservern etc som inte använder för många portar. Vissa andra tjänster som har tusentals portar funkar det inte för. Kanske ska kolla på Split DNS istället.

https://docs.netgate.com/pfsense/en/lat ... reflection
poffen
Posts: 3
Joined: Thu 3 March 2022, 23:26

Re: pfSense 2.5.0 + Wireguard Guide

Post by poffen »

Saknas det verkligen inget i instruktionen? Men då hade väl nåt påpekat det... Jag har bara default Gateway att välja på i steg 13d. För att få nåt annat att välja på måste jag först skapa det under System/Routing/Gateways (inte det i steg 7), men något sådant står ju inte i instruktionen. Vad gör jag för fel? Jag kan ju visserligen skapa den där men jag kanske gör fel inställningar där eller nåt för det funkar ändå inte att datorn väljer VPN-vägen.
Slekkens wrote: Sun 21 February 2021, 19:57
13 d)
Klicka (om det behövs) på "Display Advanced" och gå längre ner till "Gateway" för att där välja namnet på Interfacet vi skapade i steg 7.
Klicka på "Save"
Image
poffen
Posts: 3
Joined: Thu 3 March 2022, 23:26

Re: pfSense 2.5.0 + Wireguard Guide

Post by poffen »

Jag gjorde som Firestorm skrev att sätta samma IP-adress på Upstream gateway under Interfaces konfig. Men vet inte varför de behöver göras eller vad de gör, de är ju inte med i guiden här som folk följt och fått att funka.
Post Reply