Installationsguide Wireguard Linux

Vår huvudtjänst.
Post Reply
Evert
Posts: 2
Joined: Wed 30 December 2020, 21:11

Installationsguide Wireguard Linux

Post by Evert »

Hej, jag fattar inte hur jag ska installera wireguard och integrity VPN, jag har gjort som det står på hemsidan och skrivit

$ sudo apt install wireguard

då öser den på ett tag, schysst! men nudå? Det står att det ska funka på samma sätt på alla operativssystem men jag hittar inget grafiskt interface någonstans?

Till OVPN fanns det en utförlig guide med steg för steg, men det föll på att VPNen höll på att koppla ifrån hela tiden och blev otillförlitlig så jag vill prova denna lösning istället, men jag fattar inte hur, kan någon hjälpa mig?

Tack,
Markus
Posts: 85
Joined: Thu 10 January 2019, 12:17
Location: Stockholm

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Post by Markus »

det finns tyvärr inget grafisk gränssnitt för wireguard till Linux. Ska dock finnas till network manager men jag inte osäker om ubuntu lagt in stöd för det ännu.

Enklast för få igång det är att gå in på https://wireguard-bahnhof.5july.net/
ladda ner konfigurations filen och kopiera den till /etc/wireguard.
kör sedan:

Code: Select all

sudo wg-quick up SEintegrity_vpn
Evert
Posts: 2
Joined: Wed 30 December 2020, 21:11

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Post by Evert »

Ok jag kopierade in filen med root men kommandot fungerade inte, jag fick bara upp hjälptexten och där fanns inte quick up listat, finns det ingen steg för steg guide som för ovpn?

Lite missvisande när ni skriver att det bara är 3 enkla steg (man skulle behöva en _betydligt_ mer omfattande genomgång) och "den funkar i princip likadant på alla operativsystem" när det i själva verket är helt olika i t ex windows och linux (och sannolikt android också).
gostal
Posts: 16
Joined: Sun 24 May 2020, 09:55

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Post by gostal »

Jag har försökt få igång det på näst senaste linux Mint och jag får igång det. En grej var att namnet på konfigurationsfilen måste vara typ:

Code: Select all

/etc/wireguard/wg0.conf
. Då gick det att köra

Code: Select all

sudo wg-quick up/down wg0 
men det var för något år sedan på en tidigare Mint. Kanske är nuvarande version mer flexibel. Har inte testat.

Men när det är igång så fungerar inte surfning och när jag sedan tog ner det så var routingtabellen trasig så surfning fungerade inte iaf. Vid tillfället körde jag internetdelning via en apple surfplatta och enda sättet för mig att få igång nätverket igen var att stänga av nätverket, dra ut surfplattan, slå på nätverket och ansluta plattan igen. Kanske fungerar det bättre med en fast lina. Har inte provat än.

Att det inte fungerar kanske beror på att brandväggen ligger i vägen. Jag såg något inlägg om det i detta forum. Ett sätt att prova är förstås att stänga av den men sedan vill man ju ha igågn den igen. Jag ska testa det mha vägledningen på denna sida.

https://www.cyberciti.biz/faq/how-to-se ... -in-linux/

Linux Mint har en brandvägg som heter gufw/uwf, det är väl samma som i basdistron Ubuntu, men jag har inte hittat någon guide för den. Då även iptables är installerat bygger den förhoppningsvis på samma regelsystem.

I övrigt håller jag verkligen med. En linux-guide skulle inte sitta i vägen.
gostal
Posts: 16
Joined: Sun 24 May 2020, 09:55

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Post by gostal »

Nu har jag testat med fast lina via Bahnhof och wireguard går igång utan problem och det fungerar att surfa. Uppenbarligen så fungerar det inte via Apples surfplatta. Det gör däremot openvpn så sitter jag med plattan får det bli openvpn. Jag behövde inte fixa något med brandväggen som är igång:

Code: Select all

systemctl status ufw
● ufw.service - Uncomplicated firewall
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/ufw.service; enabled; vendor preset: e>
     Active: active (exited) since Wed 2021-07-21 21:00:21 CEST; 1 months 11 da>
       Docs: man:ufw(8)
   Main PID: 522 (code=exited, status=0/SUCCESS)
      Tasks: 0 (limit: 38297)
     Memory: 0B
     CGroup: /system.slice/ufw.service
Men den här gången installerade jag openresolv och förra gången var det resolvconf. Det kanske spelar roll.

Hastigheter via Bredbandskollen:
Ned: 86,7 Mbit/s
Upp: 91,6 Mbit/s
Svarstid: 3.4 ms

Jag har 100/100 lina så det är klart godkänt.
gostal
Posts: 16
Joined: Sun 24 May 2020, 09:55

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Post by gostal »

Visade sig att anledningen att jag inte behövde göra något med brandväggen ufw var att den var avstängd. Bättre använda kommandot:

Code: Select all

sudo ufw status
för att se om den är igång eller ej men det är inte mycket som behöver göras för en normalanvändare. Det räcker med att öppna porten 51821 för udp:

Code: Select all

sudo ufw allow 51821/udp
sudo ufw enable    #reload om den var igång.
...
sudo ufw status
[sudo] password for ******: 
Status: active

To                         Action      From
--                         ------      ----
51821/udp                  ALLOW       Anywhere                  
51821/udp (v6)             ALLOW       Anywhere (v6)   
Detta är nu Debian 10 Buster där wireguard installerades från backports.
gostal
Posts: 16
Joined: Sun 24 May 2020, 09:55

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Post by gostal »

När jag nu läst på i wireguard man-page så står där att ListenPort slumpas ut varje gång wireguard-gränssnittet startas om man inte sätter porten och för att det ska fungera med konstant portöppning i brandväggen ufw så får man väl sätta porten och enligt exemplen på wireguards hemsidor och man-page så gör man det i sin konfigurationsfil så i den (/etc/wireguard/wg0) har jag nu lagt till raden:

Code: Select all

ListenPort = 51821
under PrivateKey i sectionen [Interface] i överensstämmelse med portöppningen i ufw.
Post Reply