Installationsguide Wireguard Linux

Vår huvudtjänst.
Evert

Installationsguide Wireguard Linux

Inlägg av Evert »

Hej, jag fattar inte hur jag ska installera wireguard och integrity VPN, jag har gjort som det står på hemsidan och skrivit

$ sudo apt install wireguard

då öser den på ett tag, schysst! men nudå? Det står att det ska funka på samma sätt på alla operativssystem men jag hittar inget grafiskt interface någonstans?

Till OVPN fanns det en utförlig guide med steg för steg, men det föll på att VPNen höll på att koppla ifrån hela tiden och blev otillförlitlig så jag vill prova denna lösning istället, men jag fattar inte hur, kan någon hjälpa mig?

Tack,
Markus

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Inlägg av Markus »

det finns tyvärr inget grafisk gränssnitt för wireguard till Linux. Ska dock finnas till network manager men jag inte osäker om ubuntu lagt in stöd för det ännu.

Enklast för få igång det är att gå in på https://wireguard-bahnhof.5july.net/
ladda ner konfigurations filen och kopiera den till /etc/wireguard.
kör sedan:

Kod: Markera allt

sudo wg-quick up SEintegrity_vpn
Evert

Re: Installationsguide Wireguard Linux

Inlägg av Evert »

Ok jag kopierade in filen med root men kommandot fungerade inte, jag fick bara upp hjälptexten och där fanns inte quick up listat, finns det ingen steg för steg guide som för ovpn?

Lite missvisande när ni skriver att det bara är 3 enkla steg (man skulle behöva en _betydligt_ mer omfattande genomgång) och "den funkar i princip likadant på alla operativsystem" när det i själva verket är helt olika i t ex windows och linux (och sannolikt android också).
Skriv svar