Wireguard inget för gamla datorer?

Vår huvudtjänst.
Post Reply
oby1
Posts: 2
Joined: Sun 5 July 2020, 13:00

Wireguard inget för gamla datorer?

Post by oby1 »

Hej,

Blev lite uppspelt över att det kommit en snabbare lösning för mitt VPN, då PPTP inte är speciellt säkert och OpenVPN dras med prestandaproblem.

Ja, på en 64 bitars Windows 10 med hyffsade specs, så funkar det faktiskt som utlovat. Prestandan är nästan som utan VPN. Imponerande!

Men från exakt samma ställe, perfekt uppkoppling mot routern osv, visar det sig att Wireguard faktiskt är något långsammare än OpenVPN. Jag mätte med Okla speedtest, samma server fler gånger både med Wireguard och OpenVPN. Inte för att jag behöver någon hastighet eg på min gamla Toshiba mini-pc, Win10 (32 bitar 4Gb RAM SSD-disk), men man undrar ju ändå varför det prestandan på uppkopplingen är sämre med Wireguard?

Ska se hur det funkar med Android på lite olika eneheter. Väldigt intressant.
oby1
Posts: 2
Joined: Sun 5 July 2020, 13:00

Re: Wireguard inget för gamla datorer?

Post by oby1 »

Efter mycket möda och stort besvär fick jag äntligen igång Wireguard på min Raspberry Pi 3.

Först var det problem med DNS uppslagen, vilket löstes genom att ta bort IPv6 configen för DNS i konfig filen.
Jag kollade mot Ipcheck.5july.net och jag var uppkopplad i tunnel.

Sen kom hastighetstesten. Med OpenVPN har jag runt 30Mbit. Wireguard lyckade komma upp i 1,6Mbit ner och 0,5Mbit upp. Här är det något väldigt fel. Googlar man på RPi och Wireguard så är det bara bra prestanda det talas om, så nog borde jag ha mycket bättre sprutt, tycker jag.
Post Reply