Pptp vs openVpn

Vår huvudtjänst.
Post Reply
Sebssor
Posts: 2
Joined: Sun 3 November 2019, 18:37

Pptp vs openVpn

Post by Sebssor »

Tjo.

Vad jag fattar är OpenVpn starkt rekommenderat över pptp.

Har kollat runt lite och förstår att pptp anses obsolete. Nu är jag inte hajj på detta därav frågar jag

Men krypteringen jag väljer är mellan min ISP och VPN leverantör enbart? Eftersom integrity tar bort loggarna efter varje avslutad session, bör frågan Open VPN Vs pptp i detta fall vara obetydlig?
Allt jag eventuellt läcker till min VPN leverantör tas sedan bort?
Och all trafik/information som skulle läcka via pptp är enbart mot integrity och inte mellan integrity och WWW

Mvh//sebssor
tex
Posts: 3
Joined: Fri 20 January 2017, 12:05

Re: Pptp vs openVpn

Post by tex »

Krypteringen sker från din "terminal" (dvs dator, mobil, platta ...) och fram till Integritys VPN-servrar. PPTP har ett numera osäkert handskakningsprotokoll och lösenordet kan i princip crackas, och då kan kommunikationen läsas i klartext.

Man kan använda Integrity var som helst ifrån, bara man har en internetförbindelse. Låt säga att man sitter på en flygplats eller ett hotell med öppet okrypterat WiFi och kör PPTP till Integrity. Då passerar man farliga sektioner på vägen där man skulle kunna bli avlyssnad om någon knäcker PPTP-lösenordet. Även i olika stadsnät etc kan det finnas flera aktörers nät o routrar man passerar fram till oss/VPN-leverantören.
tex/5july
Post Reply